Slovak flag Italian flag English flag German flag Russian flag Polish flag Hungarian flag
OTVÁRACIE HODINY

Po - Pia 10:00 - 18:30

Sobota 11:00 - 18:00

Nedeľa zatvorené



KLÍČKOVAČ

Zdravá očista tela konzumáciou klíčkov naklíčených v KLÍČKOVAČI.

  Vypestujte si aj vy doma naklíčené semená, obilniny a fazule ktoré určite patria k najčistejším potravinami s najbohatšími zdrojmi enzýmov podporujúcimi trávenie.

  Na ich prípravu sme pre vás pripravili jedinečný KLÍČKOVAČ. Vežu, ktorá je prispôsobená na ľahkú manipuláciu pri pestovaní klíčkov v domácnosti. Súprava pozostáva z dvoch dierovaných nádob a spodnej zbernej nádoby na vodu a samozrejme zatváracieho vrchnáku.

KLÍČENIE SEMIEN

Semená nesmú byť chemicky ošetrené alebo morené. Nakličovať môžeme všetky

druhy semien – suchý hrach, fazuľu, šošovicu, sóju, lucernu, horčicu, pšenicu, pohánku, raž, ovos, ľan, kukuricu, žeruchu, ryžu, slnečnicu atď.

Všeobecný postup:

• 40 dkg alebo 40dkg strukovín namočíme do 0,7 l vody vo fľaške vlažnej vody a necháme stáť celú noc. .

• Na druhý deň semená prepláchneme v tečúcej vode za pomoci sitkovej misky. Potom naplníme našu nakličovaciu súpravu.

• V nakličovacej súprave semená preplachujeme 2 až 3 x denne, tečúcou vlažnou vodou, semená sú v 2 poschodiach a do spodnej nádoby odteká voda z namočených semien.

Preplachovanie sa robí na to aby semená nenapadla plieseň

a nedošlo ku kvasným a hnilobným procesom. Dbáme, aby prebytočná voda odtiekla

do spodnej nádoby.

• Na druhý,tretí a ďalší deň /podľa toho, kedy ich konzumujete/ musia byť vždy prepláchnuté pred konzumáciou.

 

Ovos

Patrí medzi najmladšie obilniny. Ovos sa lúpe a spracováva na ovsené vločky a páper, ktoré sú ľahko stráviteľné. Obsahuje veľké množstvo bielkovín a zo všetkých obilnín má najvyššie percento tukov. Je zdrojom vitamínov A, B, C, E a minerálnych látok ako fosfor, fluór, jód, mangán, meď, zinok a železo. Na klíčenie používame nelúpaný ovos, z ktorého sme odstránili vrchnú šupku, plevu. Ovos namáčame 4 hodiny. Preplachujeme 2 x denne. Najlepšie klíčky sú na 2. až 3. deň, keď narástli na veľkosť zrna. Majú jemnú chuť, pridávame ich do kaše a do cesta na prípravu koláčov.

Pohánka

Pochádza z Ázie. Je to medonosná rastlina, ľahko stráviteľná. Má významnú úlohu pri tvorbe aminokyselín. Obsahuje lyzín (dôležitý pre rast kostí ), vitamíny B, C a minerálne látky – fosfor, horčík, draslík, meď, vápnik, železo. Na klíčenie použijeme nelúpanú pohanku. Pred klíčením ju nenamáčame, len navlhčíme. Klíčky sa vytvoria za 2-3 dni pri teplote 21 ˚C. Preplachujeme ich 2 x denne. Jedia sa, keď sú dlhé 0,5 cm. Šupka odpadne sama. Naklíčenú pohánku dáme do nádoby so studenou vodou, dobre zamiešame. Šupky vyplávajú na povrch. Klíčky majú jemnú chuť a môžu sa použiť do rôznych šalátov. Lístky mladej pohánky sa používajú ako prostriedok proti kôrnateniu ciev. Sú bohaté najmä na vitamín P.

Proso

Zrno prosa obsahuje škrob, bielkovinu, celulózu, vitamíny skupiny B, vitamín A,C,E a minerálne látky fluór, horčík, fosfor, sodík, vápnik, železo a kyselinu kremičitú. Klíčky sú vynikajúcim prostriedkom na rozličné kožné choroby. Majú sladkastú chuť a pridávajú sa do koláčov, krémov a mliečnych výrobkov. Na klíčenie používame nelúpané proso. Namáčame ho 8 hodín. Preplachujeme 3 x denne. Najlepšie klíčky sú na 3. deň, keď narástli na veľkosť 0,5 cm.

Cícer

Suchý cícer namočíme na noc na 12 hodín do vlažnej vody, aby napučal. Preplachujeme ho aspoň 3 x denne. Najlepšie klíčky sú až na 3. až 4. deň, keď klíčky narástli na veľkosť 0,5 až 1 cm. Klíčky majú veľkú výživovú hodnotu.

Fazuľa

Suchú fazuľu namočíme na noc na 12 hodín do vlažnej vody, aby napučala. Preplachujeme ju častejšie, aspoň 4 x denne. Najlepšie klíčky sú až na 4. až 5. deň, keď klíčky narástli na veľkosť 2 až 5 cm. Varíme ich len 2 – 3 minúty. Klíčky od semena neoddeľujeme. Obsahujú bielkoviny, lecitín, vitamíny A, B, C, E, tiež fosfor, draslík, vápnik, železo. Majú nízku kalorickú hodnotu. Vhodné pre diabetikov. Konzumujte tepelne spracované – variť 2-3 min.

Horčica

Zo semien sa vyrába horčica. Zo semien horčice môžeme získať aj vynikajúce klíčky aromatickej chuti. Jeme iba v malých množstvách ako korenie do šalátov. Semená namočíme do vody na 6 hodín, preplachujeme ju len raz denne. Najlepšie klíčky sú až na 2. až 4. deň, keď klíčky narástli na veľkosť 1 cm.

Hrach

Má vysokú kalorickú hodnotu, obsahuje veľa vitamínu C, E, bielkoviny a tiež fosfor, vápnik. V klíčkoch hrachu sa zvyšuje množstvo cukru a chutí ako čerstvý zelený hrášok. Semená namáčame 12 hodín . Preplachujeme 4 x denne. Najlepšie klíčky sú na 3. až 4. deň, keď klíčky narástli na veľkosť semena, z ktorého vyklíčili. Varíme ich len 3 – 5 minút. Klíčky od semena neoddeľujeme.

Jačmeň

Pestuje sa ako sladovnícky jačmeň, na výrobu krúp, ale aj ako chlebovina. Z klíčkov sa získava slad, surovina na výrobu piva. Na klíčenie môžeme použiť najväčšie krúpy č.10. Jačmeň namáčame 12 hodín . Preplachujeme 2 x denne. Najlepšie klíčky sú na 2. až 4. deň, keď klíčky narástli na veľkosť semena, z ktorého vyklíčili. Klíčky jeme ešte celkom mladé, najlepšie surové. Výborne chutia aj osmažené na troche oleja, alebo varené krátko nad parou.

Kukurica

Zrno kukurice obsahuje veľké množstvo ľahko stráviteľných bielkovín, cukrov a škrob. Klíči veľmi ťažko, lebo pri zbere dochádza často k ich poškodeniu. Zrná kukurice namáčame vo vode 10 hodín . Preplachujeme 2x denne. Najlepšie klíčky sú na 3. až 4. deň, keď narástli na veľkosť 2-3 cm. Varíme ich do mäkka 8 – 10 minút. Klíčky od semena neoddeľujeme.

Ľan

Semeno ľanu obsahuje olej, bielkoviny, glykozidy, cukor, enzýmy. Je bohaté na vitamíny E,K, tiež na minerálne látky, fosfor, magnézium, meď, vápnik, železo. Semená aj klíčky ľanu sa používajú ako prostriedok proti zápche a na liečenie žalúdočných vredov. Semená pred klíčením namáčame 4 hodiny. Preplachujeme 4 x denne tak, aby sme odstránili plevy. Najlepšie klíčky sú na 3. až 4. deň, keď narástli na veľkosť semena. Vhodné sú do polievok, šalátov i na prípravu chleba.

Lucerna

Na klíčenie je najvhodnejšia lucerna siata. Semená namáčame 5 hodín. Preplachujeme 2 – 3 x denne. Najlepšie klíčky delikátnej sladkastej chuti sú na 4. až 5. deň, keď narástli na veľkosť 2-5 cm. V tomto štádiu sa navrchu klíčka rozvinie zelený lístok, ktorý signalizuje zmenu v raste. Rastlinka už viac nečerpá energiu zo semena. To je najvhodnejší čas na využitie klíčkov. Môžeme ich konzumovať čerstvé, surové alebo ich na chvíľu ponoríme do vriacej vody. Pridávame ich do šalátov, zeleninových polievok alebo do cesta na chlieb. Klíčky lucerny obsahujú viac bielkovín ako pšeničná múka. Sú bohaté na chlorofyl, vitamíny A,C, K a na minerálne látky draslík a vápnik. Šálka klíčkov lucerny obsahuje toľko vitamínu C ako 6 pohárov pomarančovej šťavy. Ak chceme, aby klíčky obsahovali viac chlorofylu, deň pred konzumáciou ich vyložíme na denné svetlo. Biele zostanú, keď ich do konzumácie budeme držať na tmavom mieste.

Pšenica

Pšenica a jačmeň sú najstaršie kultúrne pestované plodiny. Pšeničné klíčky sú najchutnejšie a najšťavnatejšie zo všetkých obilnín. Chuťovo pripomínajú čerstvú, mladú kukuricu. Semená pšenice namáčame vo vode aspoň 12 hodín. Preplachujeme ju 2 až 3 x denne. Klíčky konzumujeme na 3. až 4. deň / aj viac,čím väčšie konzumujete sa lepšie čistenia čriev/ ináč keď klíčky narástli na pol cm, teda na veľkosť zrna. Preplachujeme ich aj naďalej, pokiaľ nedosiahnu veľkosť asi 1 cm. Keď sa objaví lístok novej rastliny, klíčky strácajú šťavnatú chuť a bohatstvo vitamínov. Pšeničné klíčky sú bohaté na vitamín C, E, tiamín, niacinamid. Klíčky pridávame do rôznych jedál a šalátov. Sušením v rúre získame chrumkavé jedlo s príchuťou orechov. Pri klíčení pšeničné zrnko púšťa korienky, ktoré si netreba mýliť s klíčkami. Naklíčenú pšenicu konzumujeme s klíčkami aj korienkami.

Raž

Zrno raže obsahuje 12% bielkovín, 1,6% tuku, vitamíny skupiny B, vitamín E a minerálne látky fluór, horčík, fosfor, draslík, železo. Klíčky raže sú vynikajúcim zdrojom fluóru, ktorý má priaznivý vplyv na zuby. Opražené majú chuť orechov. Používame ich do jedál, ovocných šalátov a na prípravu kaše. Zrná raže namáčame 12 hodín. Preplachujeme 3 x denne. Najlepšie klíčky sú na 2. až 3.deň, keď narástli na veľkosť zrna.

Reďkovka

Reďkovka obsahuje veľa vitamínu C, ale aj minerálne látky ako horčík, síra, vápnik a železo. Korenistú chuť spôsobuje olej, ktorý obsahujú plody. Reďkovka je veľmi vhodná na klíčenie. Má drobné semená, ktoré namáčame 4 hodiny. Preplachujeme 3 – 4 x denne. Najlepšie klíčky sú na 2. až 4.deň, keď narástli do dĺžky od 0,3 až 2 cm. Hodia sa do miešaných šalátov alebo v kombinácií s ďalšími klíčkami. Majú chuť podobnú chuti buľvy reďkovky. Obsahujú veľké množstvo vápnika.

Ryža

Ryža sa zbavuje pliev olupovaním. Takto získame naturálnu, nebrúsenú ryžu, ktorá ma zachovanú klíčivosť, je živá. Ďalším obrusovaním a leštením dostaneme bielu ryžu, ktorá je zbavená buničiny, minerálnych látok a vitamínov. Nie je vhodná na klíčenie. Naturálna ryža je ľahko stráviteľná a je vhodná pre chorých na srdcové, cievne a reumatické choroby. Ryža si vyžaduje teplé podnebie, preto musí klíčiť pri teplote vyššej ako 21˚C. Namáčame ju vo vode 12 hodín. Preplachujeme 4 x denne. Najlepšie klíčky sú na 4.deň, keď narástli do dĺžky zrna. Sú neutrálnej chuti.

Senovka grécka

Senovka tvorí súčasť známeho indického korenia karí. Semená namáčame 5 hodín. Preplachujeme 2 x denne. Najlepšie klíčky sú vtedy, keď narástli do dĺžky semena. Varíme ich len 2-3 minúty. Dlhším varením horknú. Sú pikantné a voňavé, hodia sa najlepšie k príprave jedál z ryže. Klíčky sú bohaté najmä na železo.

Sezam

Semeno sezamu obsahuje veľké množstvo tukov a nenasýtených mastných kyselín. Vyrába sa z neho olej a sladká pochúťka – chalva. Okrem semien užívame aj klíčky, ktoré sú bohaté na vitamíny skupiny B, vitamín A, E a minerálne látky – horčík, fosfor a lecitín. Sezam si vyžaduje teplo, preto musí klíčiť pri teplote vyššej ako 21˚C. Namáčame ho 4 hodiny. Preplachujeme 2 x denne. Najlepšie klíčky sú na 3.deň, keď dorástli do dĺžky 2 mm.

Slnečnica

Semená slnečnice sa používajú na výrobu oleja. Môžeme ich použiť aj na klíčenie. Treba ich len trochu pootvoriť a navlhčiť. Namáčame ju vo vode 12 hodín. Preplachujeme 2 – 3 x denne. Najlepšie klíčky sú na 3.deň, keď narástli do dĺžky zrna. Ak ich necháme klíčiť dlhšie, získajú štipľavú chuť. Obsahujú množstvo minerálnych látok, pridávame ich do šalátov, k ovociu, orechom a hrozienkam. Zmiešaním vody s medom a klíčkami dostaneme chutný a výživný nápoj.

Sója

Má zo všetkých strukovín najvyššiu výživnú hodnotu ( najvyšší obsah bielkovín). Obsahuje lecitín, vitamíny A, D, E. Namáčame ju vo vode aspoň 12 hodín. Preplachujeme ju častejšie, aspoň 4 x denne, najmä v období, keď už začala klíčiť. Na druhý deň oddelíme vyklíčené bôby od nevyklíčených. Konzumujeme ich až na 4. až 6. deň, keď klíčky narástli na veľkosť bôbu. V Európe sa klíčky sóje užívajú vtedy, keď sú dlhé cca 1 cm. Sójové klíčky bez bôbu varíme 10 minút na pare, alebo ich krátko osmažíme na troche oleja. Klíčky s bôbom varíme dlhšie, kým nezmäknú. Sú výbornou náhradou mäsa.

Šošovica

Semená šošovice namáčame vo vode 8 – 10 hodín. Preplachujeme ju 3 x denne. Najlepšie klíčky sú až na 4. deň, keď narástli na veľkosť 2 cm. Sú sladké, jemnej chuti. Varíme ich len 5 minút. Klíčky od semena neoddeľujeme. Obsahujú vitamíny B, C, lecitín, fosfor, železo. Majú vyšší obsah živín ako hrach a fazuľa.

Tekvica

Semená i klíčky tekvice sú bohatým zdrojom fosforu, dôležitého pre rast kosti , zubov a na regeneráciu buniek. Pôsobia pozitívne na nervovú sústavu a krvotvorbu. Semená namáčame vo vode 16 hodín. Preplachujeme 3 x denne. Nechávame klíčiť pri teplote vyššej ako 21˚C. Najlepšie klíčky sú na 4.deň, keď narástli do dĺžky 0,3 – 1 cm.

Žerucha

Semená namáčame vo vode 6 hodín. Preplachujeme 2 x denne. Najlepšie klíčky sú na 4. až 5. deň, keď narástli do dĺžky 2 cm. Klíčky majú jemnú korenistú chuť. Obsahujú veľké množstvo vitamínu C. Pridávame surovú do všetkých jedál.