Slovak flag Italian flag English flag German flag Russian flag Polish flag Hungarian flag
OTVÁRACIE HODINY

Po - Pia 10:00 - 18:30

Sobota 11:00 - 18:00

Nedeľa zatvorené



Diéta 12 – strava batoliat

Táto strava je určená deťom od jedného do 3 rokov, ak si nejaká choroba nevyžaduje inú osobitnú diétu. 

Charakteristika

            Jedálny lístok pre batoľatá má obsahovať jedlá ľahko stráviteľné a mäkké, nenáročné na hryzenie. Zloženie stravy má byť pritom pestré a biologicky hodnotné.

Technológia prípravy pokrmov

            Kuchynská príprava tejto stravy má byť jednoduchá, nekorenená a bez prepaľovaných tukov. Strava má byť pestrá, nie však príliš aromatická.

            Bielkoviny sa hradia z 2/3 živočíšnymi bielkovinami (mlieko, mliečne výrobky, chudé mäso, vajcia). Dieťa má dostať najmenej 1/2 litra mlieka denne a ďalšie mliečne výrobky. Z tukov sa využíva predovšetkým maslo, jednak na nátierky, jednak na prípravu pokrmov. Zeleninové šaláty sa pripravujú s kvalitným rastlinným olejom (používame stále rovnaký druh, t.j. nie zmes olejov).

            Na raňajky podávame vždy nesladené mlieko alebo biele pečivo, najmenším deťom piškóty. Niekedy možno podať kakao, malkao alebo bielu obilninovú kávu z väčšieho množstva mlieka, šľahaný tvaroh, syr, jogurt, džem, med, vajce, šunku. Najčastejšie sa však na raňajky podávajú mliečne výrobky.

            Na desiatu odporúčame po bohatších raňajkách ľahšie jedlo, predovšetkým rôzne druhy ovocia alebo zeleniny. Ďeťom s väčšou chuťou do jedla môžeme pridať šľahaný tvaroh, syr, menšie množstvo chleba s maslom.

            Obed má byť výdatný. Vždy má obsahovať zeleninu buď v polievke, alebo ako prílohu, prípadne vo forme šalátu. Mäsá podávame v rôznej úprave – varené, dusené i pečené, pre ľahšiu stráviteľnosť niekedy formou hašé, pudingov a nákypov. Striedame ho s vaječnými a zeleninovými bezmäsitými jedlami.

            Na olovrant odporúčame, podobne  ako na raňajky, najmä mlieko, slabé kakao, malkao, ovocný koktail, chlieb, pečivo a maslo.

            Večere sú ľahšie, väčšinou teplé, zložením sa podobajú obedu. Ako nápoj podávame mlieko, ktorým doplníme večeru.

            Vhodným doplnkom hlavných jedál je ovocie. Múčnikov podávame málo, aj to iba jednoduché, nesladené (napr. piškóty, pudingy s ovocím, šľahaný tvaroh).