Slovak flag Italian flag English flag German flag Russian flag Polish flag Hungarian flag
OTVÁRACIE HODINY

Po - Pia 10:00 - 22:00

So - Ne 11:00 - 22:00



Diéta 11 – výživná

Podáva sa pri všetkých stavoch, kde je žiadúce, aby chorí opäť nadobudli telesnú silu a zvýšili svoju hmotnosť. Najčastejšie je to rekonvalescencia po infekčných chorobách, po niektorých operáciách, po všetkých vyčerpávajúcich, dlhšie trvajúcich chorobách, pri zhubných nádoroch v období cytostatickej liečby alebo pri liečbe ožarovaním.

Charakteristika 

            Je to diéta s vyššou energetickou hodnotou, fyziologickým pomerom jednotlivých živín a chuťovo atraktívna. Dôležitou zásadou pri tejto diéte je pestrosť stravy.

Technológia prípravy pokrmov

            Jedlá pripravujeme obvyklým spôsobom, najmä varením, dusením a pečením. Veľmi dôležitá je celková úprava stravy a spôsob jej podávania, aby sa aj takto podporovala chuť do jedla. Výber potravín je veľmi bohatý a neobmedzený. Prednosť však dávame energeticky výdatnej a pritom biologicky hodnotnej strave. Preto v nej uplatňujeme dostatok mliečnych výrobkov, dostatok mäsa každého druhu, múčniky i veľa zeleniny a ovocia. Aby sme zvýšili denný príjem energie stravou, rozdeľujeme ju do piatich jedál, podávame výdatné raňajky, predkrmy pred obedom a sladké múčniky. Strava však nemá byť ťažko stráviteľná, čiže príliš mastná a vyhýbame sa použitiu prepáleného tuku. jedlá solíme a koreníme mierne.

            Zloženie stravy sa podobá racionálnej strave, ale jej denné množstvo je zvýšené asi o 15 – 20 %.

 

             Pri úsilí o zvýšenie telesnej hmotnosti musíme postupovať vždy pomaly, postupne, pretože ide predovšetkým o zvýšenie objemu svalstva. Na rozvoj svalového tkaniva je vždy potrebné aj pravidelné cvičenie, pohyb. Prekrmovaním bez telesného pohybu by sme síce dosiahli zvýšenie telesnej hmotnosti, ale nezdravej, ktorá by sa prejavila najmä v pribudnutí telesného tuku.